Het team van ATOS Magazine (v.l.n.r.): Merel, Burhan, Coosje en Ruwan.
Het team van ATOS Magazine (v.l.n.r.): Merel, Burhan, Coosje en Ruwan. (Foto: )

Nieuw programma: ATOS Magazine

Mirthe van Wijngaarden

"Bepaalde onderwerpen bespreekbaar maken."

Onlangs waren de eerste uitzendingen van het nieuwe programma ATOS Magazine. Een programma waarin actualiteiten en maatschappelijke kwesties worden besproken. Het wordt gerund door vier twintigers die elkaar van tevoren nog niet kenden.

Hendrik-Ido-Ambacht - De reden dat het woord ‘magazine’ in de programmanaam is verwerkt, is vanwege de veelzijdigheid. Merel van der Laan (20), Coosje van der Vorm (24), Burhan Cetin (24) en Ruwan Kroegman (28) zijn de makers van het nieuwe programma. Merel en Coosje verzorgen de presentatie, Burhan het redactiewerk en sociale media en Ruwan is de technicus en sidekick. Allemaal hebben ze een andere achtergrond. Zo studeert Merel journalistiek, sprak radio Coosje altijd al aan, heeft Burhan interesse in media en heeft Ruwan al twaalf jaar ervaring als technicus. Ieder heeft dus zo zijn eigen specialiteiten en doelen. Ze benaderden ATOS RTV individueel, maar programmaleider Ben Smit kwam met het idee om de vier bij elkaar te brengen.

Doorgroeien
Op 25 februari vond er een vergadering plaats waarbij ideeën met elkaar werden gedeeld en 6 maart volgde al de eerste uitzending. Ben Smit coachte hier en daar, maar afgelopen week was het echt aan het viertal zelf om de uitzending te maken. Het fanatisme spatte er na afloop vanaf. De uitzending werd direct teruggeluisterd en er werd besproken wat er allemaal beter had gekund. “Uiteindelijk willen we gasten uitnodigen en ervoor zorgen dat de uitzending precies goed verloopt”, zegt Ruwan. De makers van ATOS Magazine hebben elk hun eigen reden waarom ze het avontuur zijn aangegaan. De één wil in de radiowereld terechtkomen, de ander doet bewust een stapje terug om op lokaal niveau te werken en iemand anders wil ervaring opdoen in het journalistieke werkveld. Allen zien het nieuwe programma als opstapje naar hun eigen weg.

Interactie en jongeren
Het viertal heeft het gemeenschappelijke doel om een community op te bouwen via ATOS Magazine. Jongeren en interactie zijn hierbij de kernwoorden. Coosje: “We zijn op weg naar het maken van een programma dat goed aansluit op een bepaalde doelgroep en dat zijn jongeren.” Burhan vult haar aan: “En dat we bijvoorbeeld interactie hebben met het publiek op sociale media. Dan kunnen we aan hen vragen wat ze van de uitzending vonden.” Ook ideeën van lokale luisteraars zijn welkom en mogen opgestuurd of ingezonden worden. “Daarnaast willen we ervoor zorgen dat bepaalde onderwerpen bespreekbaar worden gemaakt en dat het standpunt vanuit jongeren bij ouderen de ogen opent.”
De komende tijd zal het programma dus vol doorontwikkeld worden. Een spannende tijd, maar het viertal is enthousiast: “We vinden het heel leuk om dit zo met zijn allen te doen.”
ATOS Magazine is elke vrijdagavond van 19:00 tot 20:00 uur te horen op ATOS RTV.

Shopbox

Meer berichten