Foto:

DOMINEE EN ZOOI

Laat ik deze column maar positief beginnen: het is fijn dat we af en toe met het gezin uit eten gaan, dat onze kinderen gewoon naar school kunnen, en dat ze voor kinderfeestjes worden uitgenodigd. Allemaal dingen die niet vanzelfsprekend zijn voor een groot deel van de wereldbevolking die moet vechten voor een minimaal bestaan. We mogen ons bevoorrecht voelen met al onze welvaart.

Er is alleen één maar. En dat is die bedrijven die je overladen met allerlei goedkope troep. In het restaurant krijgen we bij het kindermenu plastic muntjes die de kinderen in een soort grabbelautomaat kunnen gooien. Wat komt eruit? Precies: troep! Goedkope snuisterijen waar ze een paar uur mee spelen, en daarna kan het weg. Of een ander voorbeeld uit het restaurant: dan vraag je een kinderijsje, krijg je er zo'n plastic dierenbeker bij. Leuk voor in de zandbak, maar daar houdt het ook mee op. Je kunt er niet eens uit drinken. En al heel snel belandt het dus in de kliko.

En voor wie denkt dat dit alleen in restaurants gebeurd, welnee! Op school kregen de kinderen een soort kubusje mee na een geslaagde wiskundetest. Op zich leuk om de kinderen een beloning te geven, maar bij thuiskomst bleek het kadootje al stuk. En het andere kind liet het één keer vallen, welja, ook kaduk.

En ongetwijfeld zijn er allerlei andere voorbeelden te noemen. Ik noemde hierboven al de kinderfeestjes, maar wat dacht u van de gratis sleutelhangers (hoeveel heeft u er inmiddels?), ballonnen bij de klusmarkt, promotiemateriaal in het winkelcentrum, en ga zo maar door.

Daarom een oproep aan alle bedrijven die deze column lezen: hou die goedkope rotzooi bij je. Als je iets wilt uitdelen, dan graag iets duurzaams. Of geef een leuke kassakorting, daar hebben we meer aan.

Overigens: die goedkope snuisterijen in het restaurant hebben we maar gewoon teruggeven. Dat hoeven we niet. Geef het maar aan een volgende (argeloze) consument. En het kinderijsje graag niet in zo'n plastic olifantenbeker, maar in een kartonnen bekertje. Als bedrijven én consumenten samen optrekken kunnen we de wereld een stuk schoner maken!

Shopbox

Meer berichten