Logo dekombinatie.nl


Het trammetje, ergens onderweg gefotografeerd. Er bestaan, voor zover bekend, geen foto's op Ambachts grondgebied. De dienstregeling richtte zich vooral op het vervoer van passagiers, maar er waren ook goederenritten. In 1909 reed de tram dagelijks zes ritten.
Het trammetje, ergens onderweg gefotografeerd. Er bestaan, voor zover bekend, geen foto's op Ambachts grondgebied. De dienstregeling richtte zich vooral op het vervoer van passagiers, maar er waren ook goederenritten. In 1909 reed de tram dagelijks zes ritten.

De blokkendoos I

Er heeft vroeger jarenlang een trammetje langs de Langeweg gereden. De tramverbinding werd geëxploiteerd door de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij, beter bekend als de RTM. Deze vervoersmaatschappij had op de Zuid-Hollandse eilanden verschillende tramlijnen in exploitatie. De oudere lezers onder ons kunnen zich misschien de bekende tramverbinding nog wel herinneren die begon in de Rotterdamse Rosestraat en via Spijkenisse naar Hellevoetsluis reed. Daar kon men op een veerboot overstappen naar het toen nog geïsoleerde eiland Goeree-Overflakkee. Een andere bekende lijn ging van de Rosestraat via Barendrecht en de Barendrechtse brug naar Numansdorp. Van laatstgenoemde lijn was 'onze' tramverbinding een zijtak. Het trammetje reed vanaf het Zwijndrechtse veer (het Maasplein) via de Langeweg naar het Barendrechtse stationnetje Middeldijk. Daar kon met overstappen op de lijn Rosestraat-Hoekse Waard. Al deze tramverbindingen moeten ruim honderd jaar geleden voor de bevolking van de Zuid-Hollandse eilanden een hele verandering hebben betekend. Veel kleine dorpjes werden door deze tramlijnen uit hun isolement gehaald. Het openbaar vervoer beperkte zich tot de postkoets en in sommige plaatsen de trekschuit. In de negentiende eeuw, en ook daarvoor, kwamen veel inwoners zelden of nooit buiten hun woonplaats. Voor de dagelijkse boodschappen kon men in het dorp terecht. En voor luxe had de arbeidersbevolking geen geld. Als de familie bovendien op het dorp woonde bestond de behoefte eigenlijk niet om het dorp te verlaten. En wat wist men van de wereld buiten het eigen dorpje af? De marskramer bracht het 'laatste' nieuws in het dorp.

Het trammetje reed eigenlijk langs de rand van ons dorp. Er waren voor de Ambachters twee opstaphaltes, één aan het eind van de Krommeweg en een tweede aan het eind van de Ambachtsesteeg (die tegenwoordig de Reeweg heet). Op 1 oktober 1904 werd de lijn in gebruik genomen. Op 10 april 1941 werd de dienstregeling gestaakt.

Ik heb de indruk dat er weinig Ambachters gebruik maakten van de tramverbinding. Als ik er bij bejaarde Ambachters weleens naar informeerde werd verteld dat men er eigenlijk zelden mee reisde. De reden zal vermoedelijk zijn geweest dat de tram langs de rand van ons dorp reed. Als je naar 'de stad' (Dordrecht of Rotterdam) moest kon je veel beter aan het eind van de Veerweg op de veel comfortabeler Fop Smitboot stappen.

De rails lag aan de Ambachtse kant van de Langeweg. Men reed met stoomlocomotieven, die veelal donkergroen geschilderd waren. De naam 'blokkendoos' verwijst naar de vierkante vorm van de locomotief en de houten rijtuigen. Over twee weken het vervolg.

reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox